Sofiedahlstrom!

Kategori: Sofie tipsar

ett alternativ till nyttigare snickers

1. Allt som behövs till snickers

2. Värm hälften av chokladen i ett vattenbad, sedan häller du ut chokladen i formen.

3. Medans chokladen är i frysen och stelnar, så börja hacka jordnötter

4. Bred över jordnötsmör, och sedan dina jordnötter.

5. Smält resten av chokladen, och häll de sedan över.

6. Nu in i kylen och låt det stelna helt.

Du behöver: 200 gram choklad, jordnötssmör, och jordnötter

Börja med att smälta 100 g choklad över ett vattenbad, när de är gjort häller du över de i en lång form. Ställ in 5 minuter i frysen tills de stelnar, medans de stelnar kan du börja hacka saltade jordnötter. Ta ut formen och bred över jordnötsmör, och sedan strör du över nötterna. Smält resten av chokladen och häll de över. In i kylen och låt det stelna. Sen är det bara att skära det i lagom bitar. Sen är dom klara att äta, så himla enkelt och inte jättemycket ingridienserna som behövs köpas heller.

TIPS!

En nyttig och bra start på dagen

1. Inhandla de goda ingridienserna

2. Häll sedan allt i en mixer, och blanda

Sedan, klart att servera! 

DEN GODASTE OCH DEN NYTTIGASTE SMOOTHIE EVER!! Denna försöker jag starta med varje morgon, friskt och hur gott som helst!

Recept hittar ni här:

- 1 Kiwi

- 2 1/2 tärnad mango (färsk eller fryst spelar ingen roll)

- 3 dl bladspenat

- Färskpressad apelsin juice ( eller tre apelsiner som du sedan delar i små bitar )

- Färskpressa 1 lime

- 1-2 dl vatten ( tog jag för att få den lite lättare i konsistenten, men de är en smaksak )

Sedan blandar du allt i en mixer och sen är det klart att servera!

PUSS!

7 magövningar med pilatesboll

1. Här ska du sätta din pilatesboll mellan dina ben och sen försöka trycka dig uppåt med hjälp av raka armar. ( Se bilden )

2. Här ska du sitta i en sittande ställning och sedan placera pilatesbollen mellan dina ben. Och försök sedan dra dina knän mot bröstet och lyft då bollen samtisigt från golvet. Och avsluta vid utgångsläget.

3. Här ska du ligga på ryggen och sedan lyfta dina ben så nära huvudet som möjligt. Och för att få en utmaningen, så ska du få med rumpan här också och det gör du genom att lyfta rumpan från golvet när du närmar dig bollen ovanför huvudet.

4. Här funkar det som en vanligt situps, du ska transportera bolen från fötterna till händerna och sen tvärtom. Händerna till fötterna och så fortsätter du så, men tänk på att magen ska jobba under denna övning. Så se till att du ej tappar fokuset, och så du inte drar fram benen/armarna för då gör du det lättare för din mage. (det blir alltså inte lika tungt och du kommer inte få ut maximalträning.

5. Här placerar du dig som på bilden, och lyfter sedan överkroppen från din pilatesboll. Se till att hålla kvar/still benen/fötterna under denna övning. Det ska kännas rejält i sidan, se till att även komma så högt upp du kan, och ta det lika långsamt upp som ner. ( DENNA ÄR MIN FAVORIT NÄR DET KOMMER TILL SIDAN AV MAGEN )

6. Vanliga situps, du placerar dig som bilden på din pilatesboll. Korta men riktigt intensiva situps efter en del repetioner. Denna övningen brukar jag köra i hela 2 minuter för att få maximal träning.

7. Här placerar du dig som om du skulle utföra en planka, du kan även välja att stå kvar och köra plankan också. Men för att göra den mer utvecklade övningen så ska du rulla pilatesbollen in mot kroppen, dina knän kommer då vikas och när din bill rullat längst in mot kroppen så låter du benen rulla sakta tillbaka på bollen. I det hela stora rör dig dig bara in och ut från kroppen med hjälp av pilatesbollen. 

Hoppas ni blir nöjda med förklaringen, och testa dessa övningar. Efter några gånger kommer tekniken sitta, och det kommer ge både träningsvärk och resultat vill jag lova. Bara att kommentera om ni gillade mitt inlägg. PUSS!