Sofiedahlstrom!

Kategori: Träning/hälsa

På tal om min träning, min förändring på ett år i ett par rader

Träningen har blivit en del av mig nu, något jag inte kundre tro för 1 år sedan. Jag kunde varken se mig själv på ett gym, jag hatade allt som hade med att träna, äta nyttigt och leva efter den stilen. Jag gjorde precis tvärtemot vad man kunde göra, vilket har gett mig sådana sjuka förändringar i både utsidan och insidan på min kropp. Och detta kan jag nog säga att det är tack vare att jag började om på noll, jag började gymnasiet och träffade helt nya människor som fick mig att se livet från en helt annan sida. En person som jag ska tacka extremt mycket till detta är min andra halva min bästa vän Felicia. Det var hon som lite satte igång de, utan hennes pusch och hennes glädje hade jag inte stått på ett gym 5 dagar i veckan som jag faktiskt gör nu. Jag hade inte börjat ändra kosten, och jag hade aldrig heller aldrig valt bort en fika med vänner istället för ett träningspass. Utan nu är det jag och träningen som hör ihop. Jag lägger ner så mycket tid och kraft på träningen, vilket gör mig lite rastlös de dagar jag ej kan/hinner träna. Det hör liksom ihop med den vardagen jag lever i nu för tillfället. Samma där med kosten och hur jag åt förut har också förändrat en stor del, jag känner mig så mycket bättre i hela kroppen, mycket piggare och dessutom mår jag som bäst när jag sätter upp vissa mål att följa och även hålla sig till de som är bra. Men sen en sak som är viktigt är att ej överagera detta på ett ovanligt eller farligt sätt, vilket många gör och då blir de helt motsatta effekten och det blir hets från alla olika håll. Vilket där är väldigt fel! Egentligen så vet jag inte riktigt hur man stoppar det förens man väl är där och inser att, nej det här funkar inte. Jag har varit där, jag tränade, åt mindre och mindre för jag trodde det skulle funka den vägen vilket var den exakta motsatsen och de är det jag menar med att man har svårt att se när de hinner gå för långt. Man märker de väl när man är där, och de är de jag tror att man kan växa på som person. Jag var där, ändrade och ser nu träningen på ett helt annat sätt nu än vad jag gjorde för ett halvår, då jag hetsade över allt verkligen. Men det är det här jag menar,  alla behöver misslyckas för att lyckas! Och kom ihåg gör detta för DIN skulle, för att DU vill förändra något, eller för att DU vill mår bra. Och absolut INTE för någon annan än DIG SJÄLV. 

Torsdag

Godmorgon på er alla fina! Jag har dock varit vaken sen 9 imorse, gick upp och grattade min mamma som idag fyller år! GRATTIS TILL DIG. Bestämde mig sedan för att hoppa i träningskorna, så var ute och sprang/gick ca 4-5 km. Kände mig inte på topp idag när det kom till träningen, alldeles för trött och yr i hela kroppen. Och nu har jag precis satt mig med ett litet mellanmål innan jag ska ut i affärer och leta reda på en present till mamma, då lilla jag inte har köpt något ännu. Alltid ute i sista sekund, men men. Planerna för resten av dagen är, möte med doktorn, sedan fira mamma och sen faktiskt klippa mig. Tro det eller ej men det blev lite spontant, dock ska det bli väldigt skönt att fräscha till sig lite efter sommarn. Det kommer upp ett litet inlägg senare under dagen, om mina tankar när det kommer till mitt hår. Så håll utkik! 

PUSS!

7 magövningar med pilatesboll

1. Här ska du sätta din pilatesboll mellan dina ben och sen försöka trycka dig uppåt med hjälp av raka armar. ( Se bilden )

2. Här ska du sitta i en sittande ställning och sedan placera pilatesbollen mellan dina ben. Och försök sedan dra dina knän mot bröstet och lyft då bollen samtisigt från golvet. Och avsluta vid utgångsläget.

3. Här ska du ligga på ryggen och sedan lyfta dina ben så nära huvudet som möjligt. Och för att få en utmaningen, så ska du få med rumpan här också och det gör du genom att lyfta rumpan från golvet när du närmar dig bollen ovanför huvudet.

4. Här funkar det som en vanligt situps, du ska transportera bolen från fötterna till händerna och sen tvärtom. Händerna till fötterna och så fortsätter du så, men tänk på att magen ska jobba under denna övning. Så se till att du ej tappar fokuset, och så du inte drar fram benen/armarna för då gör du det lättare för din mage. (det blir alltså inte lika tungt och du kommer inte få ut maximalträning.

5. Här placerar du dig som på bilden, och lyfter sedan överkroppen från din pilatesboll. Se till att hålla kvar/still benen/fötterna under denna övning. Det ska kännas rejält i sidan, se till att även komma så högt upp du kan, och ta det lika långsamt upp som ner. ( DENNA ÄR MIN FAVORIT NÄR DET KOMMER TILL SIDAN AV MAGEN )

6. Vanliga situps, du placerar dig som bilden på din pilatesboll. Korta men riktigt intensiva situps efter en del repetioner. Denna övningen brukar jag köra i hela 2 minuter för att få maximal träning.

7. Här placerar du dig som om du skulle utföra en planka, du kan även välja att stå kvar och köra plankan också. Men för att göra den mer utvecklade övningen så ska du rulla pilatesbollen in mot kroppen, dina knän kommer då vikas och när din bill rullat längst in mot kroppen så låter du benen rulla sakta tillbaka på bollen. I det hela stora rör dig dig bara in och ut från kroppen med hjälp av pilatesbollen. 

Hoppas ni blir nöjda med förklaringen, och testa dessa övningar. Efter några gånger kommer tekniken sitta, och det kommer ge både träningsvärk och resultat vill jag lova. Bara att kommentera om ni gillade mitt inlägg. PUSS!

Nike - Black

- Bild från promenaden hem, efter 2 riktigt hårda pass

Gokväll, dagarna bara springer förbi och nu är det redan kväll. Träningen förut kändes riktigt bra, fick in tekniken på båda två passen och de kändes verkligen efter bara några repetioner. Känns så himla kul när det sitter, förövrigt var det skönt att röra på sig efter en dålig dag med mycket huvudvärk och för lite sömn. Har käkat, duschat och nu pratat i telefonen med Felicia sen jag kom hem. Ska sätta mig och fortsätta skriva lite på min inlämningsuppgift innan jag bäddar ner mig framför AA. PUSS! 

X2

- Gammal bild från ett bodycombat pass för några veckor sedan.

2 intensiva träningspass är avklarade för denna dagen. Ett indoor pass med Frida, och ett cx pass med Eve. Kunde inte bli bättre, ett bra avslut på denna kvällen! Ska alldeles strax krypa ner i sängen och sova för kvällen. Imorgon väntas praktik fram till fyra sen ska jag och Felicia direkt iväg på ett grit cardio pass. Men mer om det imorgon, vi hörs imorgon bitti när jag vaknat.

GODNATT!